Middelen uitwerken: Marlene
Feedback van experts vragen: iedereen
Overige middelen en kostenbegroting: Gaby
Redeneeropdracht: Daan
Planning |
Afgelopen week was de laatste week dat we aan de Pinterestborden mochten werken. Dit hebben wij dan ook gedaan zoals u kunt zien via onze link!
http://www.pinterest.com/viareclame/
Wij hebben bij deze opdracht vijf verschillende soorten reclame geanalyseerd.
1. Gevelreclame - Marlene
2. Buitenreclame - Tessa
3. Productpresentaties - Gaby
4. Brochures en flyers - Daan
5. Websites - Hans
Omdat onze projectgroep uit precies vijf mensen bestaat konden we de taken makkelijk verdelen. In week 1 zijn we wel met zijn allen de stad in gegaan om foto`s te maken maar we kwamen er al snel achter dat we dit beter ieder voor zich konden doen. Dit omdat één iemand de foto`s maakt en de rest er anders voor niets bij loopt.
Alle foto`s hebben wij in ons Pinterestaccount gezet en beschreven. In de beschrijvingen hebben we verteld waarom een foto sterk of zwak is en hoe dit komt.
Middelen uitwerken en feedback van experts vragen
Als eerste moesten we bij deze opdracht allemaal individueel de deelopdracht 'Effect van media' maken. Ook hebben we de gedachten van onze ijkpersoon beschreven. Dit hebben we gedaan voor het online en offline middel.
Ons online middel is de Facebook pagina. De gedachten van onze ijkpersoon hierbij zijn de volgende.
Onze ijkpersoon zit op haar Facebook en bekijkt verschillende berichten
van haar vrienden. Links van haar scherm ziet ze een reclame van Amac. Ook ziet
ze op de Facebook pagina`s van verschillende vrienden een deelactie van de Amac. Ze
denkt bij zichzelf de winkel Amac die ken ik nog niet zo goed. Laat ik eens op hun Facebook pagina gaan kijken.
Ons offline middel is de knuffelactie. De gedachten die onze ijkpersoon bij deze actie heeft zijn de volgende.
Onze ijkpersoon loopt op Utrecht Centraal en komt langs een jongen die
haar spontaan een knuffel geeft en daarbij vertelt dat Amac elke klant een warm welkom
geeft in deze koude dagen. Ze krijgt een appel met daarop 'like ons op Facebook'.
Ze loopt door en is verward. Ze denkt na over wat haar nu is overkomen en bedenkt wat
de jongen heeft gezegd. De Amac is een Apple winkel die alle klanten warmte wil geven.
De ijkpersoon denkt na over de producten van Apple en bedenkt ook dat ze al een tijdje op zoek is naar een Ipad.
De interne en externe determinanten spelen zeker een rol
bij de ijkpersoon. De ijkpersoon heeft kennis van technologische producten en
is hier al vaker mee in aanraking gekomen. Doordat vele mensen in de omgeving
ook steeds meer in aanraking komen met Apple producten krijgt de ijkpersoon sociale druk om een Apple product te kopen. Zeker als de ijkpersoon weet dat
het product goed van pas zou kunnen komen.
Er spelen veel factoren mee wanneer onze ijkpersoon geconfronteerd wordt met de middelen. Emotie speelt een grote factor bij de knuffel. Door aangeraakt te worden en een boodschap achter te laten bij de ijkpersoon komen er verschillende emoties los zoals vrolijkheid, betrouwbaarheid, en verrassing. Deze emotie blijft zeker nog een paar minuten hangen. Ook motivatie speelt een rol, mensen hebben biologische behoeften om te ontwikkelen. Verder speelt de technologie daar in mee. Dus door de biologische behoeften kan de ijkpersoon de motivatie krijgen om toch op de Facebook pagina te kijken voor de aanbiedingen van een Ipad of Mac book.
Doordat vele mensen nu met een Iphone of een Ipad lopen wil de
ijkpersoon ook sneller zo een toestel. Veel mensen laten ook het nieuwe
product zien aan vrienden en familie en deze worden op die manier ook geïnteresseerd in
dat product.
Na nog is een keer gekeken te hebben naar ons kwaliteitsplan uit week één zijn we erachter gekomen wat beter kan. Dit is het volgende.
De eisen uit ons kwaliteitsplan zijn vooral eisen over de producten
die wij moeten gaan afleveren. Wat daar dus ook onder valt zijn de middelen.
Wij willen zo professioneel mogelijk over komen en hier kunnen we nog wel iets
aan verbeteren. Samen goed doorlopen of echt alles in dezelfde lettertype is en
alles goed geschreven is. Dit gaan wij zeker in week zeven als het einde bijna
nadert toepassen.
We hebben afgelopen week wel het filmpje opgenomen waarin we feedback van de expert Stan Kuunders krijgen maar, omdat we dit filmpje pas na de vakantie kunnen bekijken zullen we pas in week zeven uitgebreid vertellen over de feedback.
Overige middelen en kostenbegroting
Door middel van de colleges over kostenbegroting hebben we deze week beschreven hoe onze campagne binnen het budget van €2000,- kan blijven. Hierbij hebben we verteld welke middelen we tijdens onze campagne gaan inzetten en wat voor effect deze volgens ons zullen hebben.
De middelen die wij inzetten voor onze campagne zijn de knuffel actie, Ipad win actie en de Facebookpagina die potentiële winnaars moeten liken. De kosten van deze middelen hebben wij uitgewerkt zoals hieronder te zien is.
Dikke zwarte jas met opdruk Amac: €70,- per stuk
Ipad: €500,- per stuk
Groene appels: €0,70,- per stuk
Kaartjes voor aan de appels: €5,50,- per 250 = €5,50 : 250 = €0,022 per stuk
Facebookpagina: gratis
€70,-
€500,-
----------- +
€570,-
Na deze vaste kosten af te trekken van de totale kosten houdt je een bedrag over dat we kunnen besteden aan onze variabele kosten.
€2000 - €570 = €1430,-
De variabele kosten per stuk zijn: €0,70 (appel) + €0,022 (kaartje) = €0,722 cent
Om uit te kunnen rekenen hoeveel appels met kaartje we kunnen kopen delen we ons variabel besteedbaar bedrag te delen door de prijs per stuk.
€1430
€0,722
---------- :
€1980,61
Kortom we kunnen ongeveer 2000 appels met kaartjes uitdelen om zo een grotere naamsbekendheid en meer toeloop naar de winkel te genereren voor Amac.
Redeneerschema`s
Deze week moesten wij drie redeneerschema`s maken over verschillende onderwerpen.Deze zijn gebaseerd op de colleges die we van Rogier Manten hebben gekregen over auteurs -en portret recht. Elk redeneerschema heeft een ander onderwerp zoals u hieronder kunt lezen.
Redeneerschema 2: Waarom draagt het offline middel bij aan het bereiken van de communicatiedoelstelling bij de doelgroep?
Redeneerschema 3: Waarom voldoen onze middelen aan de regels voor auteurs -en portretrecht?
Redeneerschema 1: online middel |
Redeneerschema 2: offline middel |
Redeneerschema 3: onze middelen |