Na de derde blog is hier nu de blog van week 4! Ook deze week heeft het team van bedrijf VIA-reclame hard gewerkt aan de weekopdrachten. Op dinsdag hebben we de opdrachten verdeeld zoals u hieronder kunt zien:
Communicatiedoelstelling verfijnen: 'Voorzitter' Gaby
Propositie voor de campagne formuleren: 'Planner' Marlene en 'Tekstschrijver' Tessa
Bedenk een creatief concept: 'Vormgever' Hans
Redeneeropdracht: 'Financieel directeur' Daan
Planning |
Omdat we nu een idee hebben voor onze campagne hebben we de planning bijgewerkt. We merkten dat het rommelig werd als iedereen thuis de opdrachten maakte en hebben besloten dat we voortaan meer op school gaan werken. Op maandag gaan we afspreken wanneer, waar en hoelaat we dit doen. Deze afspraken hebben we SMART geformuleerd.
S = De samenwerking moet verbeteren door minimaal twee keer in de week bij elkaar te komen.
M = Dit gaan wij meten door op vrijdag te kijken of wij dit ook echt gedaan hebben.
A = Wij maken afspraken die voor iedereen acceptabel zijn en waar wij ons actief aan gaan houden.
R = Ons doel is bereikt als we minimaal drie en maximaal vijf weken onze gemaakte afspraken nakomen.
T = We beginnen hiermee in week vijf en eindigen in week negen.
Communicatiedoelstelling verfijnen
Bij deze opdracht moesten we een tabel maken met beschrijvingen van de communicatie-doelgroepen. Deze moesten we zoeken via de HBO Kennisbank op internet. Het doel van deze opdracht is om inspiratie te geven aan ons zodat wij de doelgroep van Amac beter kunnen beschrijven.
Uit de gevonden beschrijvingen gaan wij er zeker enkele gebruiken. Een voorbeeld hiervan is de beschrijving met de titel 'Ontdek wat uw communicatiedoelstellingen zijn in een team'. Deze beschrijving is heel nuttig omdat wij aan de hand van de tips die ze geven zelf de communicatiedoelstellingen kunnen toepassen.
Doelgroepbeschrijvingen tabel |
De doelgroep waar wij ons op gaan richten bestaat uit mannen en vrouwen tussen de 30 en 50 jaar die meestal een vaste baan hebben. Ook hebben zij vaak kinderen. Waarom begint onze doelgroep pas bij 30 jaar? Mensen jonger dan 30 jaar kijken vaak op internet en zullen daarom ook sneller op zoek gaan naar het goedkoopste en dan pas naar de winkel gaan. Verder is het zo dat vaak hun ouders deze elektronica betalen. Omdat de ouders betalen behoren ook zij tot de doelgroep en daarom is onze eindgrens 50 jaar. Ouders willen, vaker dan hun kinderen, goede service en uitleg over het product. Dit kunnen zij vinden bij de Amac.
Wij hebben ons paspoort niet veranderd omdat onze ijkpersoon nog steeds binnen onze doelgroep past. Tijdens het maken van de opdrachten van deze week zijn we erachter gekomen dat we onze doelgroep wel iets moeten uitbreiden. Dit hebben wij gedaan door onze doelgroep met 10 jaar te verhogen. In plaats van mensen tussen de 30-40 jaar bestaat onze doelgroep nu uit mensen tussen de 30-50 jaar.
Paspoort |
Onze communicatiedoelstelling is het creëren van merkbekendheid. Haast iedereen in Nederland kent het merk 'Apple' wel maar de winkel Amac niet. Wij willen dit veranderen door middel van een bijzondere campagne. Ons doel met deze campagne is ervoor zorgen dat mensen de winkel Amac kennen en dat ze er klant worden.
Positionering
Aan de hand van de positioneringsstatements die Marlene en Tessa in week 2 hebben gemaakt, moeten we er nu één maken voor onze campagne. Deze sluit aan op de algemene positionering maar wij hebben er onze eigen draai aan gegeven. Na lang wikken en wegen zijn we uiteindelijk tot de volgende zin gekomen:
'Amac is de enige Apple-reseller in Nederland waar goede service, drie jaar garantie en een overzichtelijke webshop de standaard is.'
We hebben voor deze combinatie van woorden gekozen omdat het bijzonder is dat Amac een Apple-reseller is. Ook zijn alle medewerkers goed opgeleid en dit uit zich in de goede service die je in de winkel krijgt. Verder is het uniek dat je op een Apple product drie jaar garantie krijgt. Zoveel jaar garantie krijg je bijna nergens. Als laatste hebben ze natuurlijk ook nog een webshop wat het plaatje helemaal compleet maakt.
10 proposities |
'Amac een warm welkom vol vertrouwen.'
We hebben voor deze propositie gekozen omdat wij een campagne gaan organiseren die een warm gevoel bij mensen oproept. Ook willen wij dat onze doelgroep zich welkom voelt bij de Amac en vertrouwen in de winkel heeft. Wij geven de klanten dus een warm welkom met tegelijkertijd goede service.
Creatief concept
Na een korte brainstormsessie hebben we gekeken wat voor soort woorden hieruit kwamen en hoe we deze kunnen gebruiken in een campagne. Omdat de campagne in de maanden februari en maart plaatsvindt moeten wij een campagne bedenken die op deze periode aansluit.
Ons idee is om onze doelgroep via een guerrilla-actie te gaan bereiken. Hier willen we een kettingreactie mee in gang zetten die voort komt uit de Word of Mouth strategie. Omdat onze actie zo bijzonder is, gaan mensen erover praten en het gevolg daarvan is meer naams-bekendheid. Op deze manier willen wij onze doelstelling, het bedrijf meer naamsbekendheid geven, bereiken.
Het concept ziet er als volgt uit. Wij gaan de straat op in Utrecht met een fleecekleed waar het logo van Amac en VIA reclame op staat. Door middel van dit fleecekleed ziet iedereen meteen waar wij van zijn en linken ons aan de winkel Amac. De bedoeling is dat we dit kleed bij voorbijgangers omslaan om ze zo een warm gevoel te geven. Wij denken dat het goed voor Amac is als zij geassocieerd worden met warmte, zeker in deze koude dagen.
Dit gevoel is gekoppeld aan de warmte en service van het personeel die voor een vertrouwelijk gevoel zorgen. Om dit gevoel nog meer te benadrukken, staan wij open voor een gratis knuffel wat het gevoel dat ze welkom zijn versterkt. Dit bij elkaar duurt ongeveer vijf minuten. In deze vijf minuten kunnen wij de doelgroep overtuigen dat Amac een goede winkel is en dat ze zeker een keertje naar binnen moeten lopen. Een voorbeeld hiervan is: ‘zo kunt u tijdens deze koude winter maanden lekker op de bank zitten met uw eigen iPad’.
Door deze guerrilla-actie hopen wij een persoonlijke band met de doelgroep te creëren die zo bijzonder is dat ze het doorvertellen aan hun familie, vrienden en kennissen. Als laatste krijgen ze ook nog een groene appel mee met daaraan een kaartje over Amac, de slogan en de prijsvraag die deel uitmaakt van onze guerrilla-actie. De prijsvraag zal in de vorm van een verrassingselement gecreëerd worden. De bedoeling hiervan is dat er een iPad te winnen valt die wordt uitgereikt op het moment dat de klok op nul staat. Deze klok bevindt zich in de Amac store en wordt in de openhaard geprojecteerd. Als degene op dat moment bij de openhaard zit wint deze een iPad (weer dat warme gevoel van zitten bij de openhaard).
De gehele guerrilla-actie zal worden opgenomen en wordt tevens een promofilm
van Amac om nog meer te laten zien waar dit bedrijf voor staat. Deze video zal
op YouTube en diverse social media worden gepost.
Moodboard |
Redeneeropdracht
Ook moesten we twee redeneerschema`s maken aan de hand van de twee stellingen die u in het bovenste vakje kunt zien.
Redeneerschema 1 |
Redeneerschema 2 |
Het enige waar we deze week niet aan toe zijn gekomen is de opdracht 'Middelenschouw'. We hadden deze opdracht wel in de planning staan maar hebben onze tijd eerst besteed aan de opdrachten van deze week voordat we aan de 'Middelenschouw' zouden gaan werken. Volgende week gaan we hier wel wat aan doen omdat de deadline al over twee weken is!
Dan zijn we aan beland bij het einde van deze blog. Ook deze week was weer leuk en we zijn nu een stuk verder met het bedenken van onze campagne. Dit vinden wij het leukste deel en we hebben dan ook weer veel zin in de opdracht van volgende week! Tot dan!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten