'Voorzitter' Gaby: Groepeeropdracht
'Tekstschrijver' Tessa: Positioneringsopdracht
'Planner' Marlene: Positioneringsopdracht
'Vormgever' Hans: Informatie over de organisatie zoeken via bronnen
'Financieel directeur' Daan: Concurrentiescan
Marlene en Tessa hebben de positioneringsopdracht samen gemaakt omdat wij de positie van ons bedrijf, Amac, nog niet wisten. Het was veel werk om hier achter te komen.
Behalve bovenstaande verdeling hebben wij verder geen nieuwe afspraken gemaakt.
Huidig beeld Amac
Naar aanleiding van de gevonden informatie zijn wij erachter gekomen dat Amac een bedrijf is in de detailhandel van Apple computers en aanverwante producten. Dit wisten wij al naar aanleiding van de case, bezoek aan de winkel en de website. Wij wisten nog niet dat het bedrijf een B.V. is en zijn hier achter gekomen tijdens het zoeken naar bronnen.
Bij de Amac vestiging in Utrecht werken zes medewerkers onder leiding van hun directeur de heer L.P. van Hoorn. Hij is niet alleen directeur van de vestiging in Utrecht maar ook van twee andere vestigingen. Ook dit wisten we nog niet.
Er bestaan verschillende artikelen over ons bedrijf Amac maar niet zo heel veel. Een aantal gaan over de lancering van nieuwe producten. Zoals de nieuwe iPad die voor het eerst te koop was op 23 maart jl. rond middernacht. Omdat de consument het product als eerste wil hebben, zal deze ook op dit bizarre tijdstip voor de deur staan.
Ook is er een artikel over de ramkraak op een Amac filiaal. Amac is een groot doelwit voor criminelen omdat er dure en exclusieve apparaten worden verkocht. Verder hebben wij nog een artikel gevonden over de directeur van Amac, de heer L.P. van Hoorn, die zijn medewerkers liever niet ontslaat door de band die hij met hen heeft opgebouwd.
Wat is de positionering van onze organisatie?
Drie productniveaus |
Positieve en negatieve aankoopmotivatie
Gaat het bij ons bedrijf om positieve of negatieve aankoopmotivatie? Vooral positief omdat wij denken dat iedereen het leuk vindt om een nieuw elektronisch apparaat te kopen. Maar soms ook negatief wanneer je een product hebt gekocht dat niet naar behoren werkt. Dan is er sprake van negatieve aankoopmotivatie en ga je terug naar de winkel.
De positieve motivaties die wij bij ons bedrijf vinden passen zijn de volgende:
'Sensory
gratification: het doel van consumptie is (zintuiglijk) genot'
Dit omdat de producten die te koop zijn bij Amac luxegoederen zijn. Luxegoederen zorgen over het algemeen voor een gelukkig gevoel en geven genot. Het is leuk om met je vrienden te kunnen communiceren en dit kan via de apparaten die Amac verkoopt. Verder kun je er ook nog spelletjes op spelen wat voor entertaining zorgt.
'Intellectual stimulation: het doel van consumptie is ontdekken (nieuwe dingen uitproberen). De consument zoekt hier psychologische stimulatie'
Dit omdat de producten die te koop zijn bij Amac luxegoederen zijn. Luxegoederen zorgen over het algemeen voor een gelukkig gevoel en geven genot. Het is leuk om met je vrienden te kunnen communiceren en dit kan via de apparaten die Amac verkoopt. Verder kun je er ook nog spelletjes op spelen wat voor entertaining zorgt.
'Intellectual stimulation: het doel van consumptie is ontdekken (nieuwe dingen uitproberen). De consument zoekt hier psychologische stimulatie'
Alle producten die je bij Amac kunt kopen zijn nieuw en actueel op de elektronische markt. Omdat alle apparaten nieuw zijn moet je deze ontdekken en dit zorgt voor psychologische stimulatie. Dit komt omdat het altijd leuk is om iets wat je nog niet kent en nieuw is uit te proberen.
Zoals gezegd vinden wij meer positieve dan negatieve motivaties bij ons bedrijf passen. De enige negatieve motivatie die bij ons bedrijf past is de volgende:
Mate van betrokkenheid
Een hoge of lage betrokkenheid? Dit hangt af van hetgeen dat je gaat kopen. Bij de aankoop van een auto zal je meer betrokken zijn dan bij de aankoop van een flesje water. Dit komt door het verschil in prijs.
Amac verkoopt vooral dure producten zoals laptops, mobiele telefoons en computers. Omdat een klant veel geld uitgeeft wanneer hij/zij iets bij de Amac koopt is de betrokkenheid hoog.
De klant zal niet alleen meer betrokken zijn bij het product dat hij/zij koopt maar ook bij de winkel waar het product te koop is.
De risico`s waar een klant mee te maken heeft bij de aanschaf van een product kun je onderscheiden in twee categorieën:
1. Het waargenomen economische risico van de aankoop
= dit is bij producten van Amac van toepassing omdat deze veel geld kosten en dus geldverlies opleveren. Er zullen maar heel weinig 'performance' problemen voorkomen omdat producten van Apple tegenwoordig heel populair zijn. Met een Apple product hoor je erbij.
Er is geen sprake van gemaksverlies maar van gemakswinst omdat je met een Apple product makkelijk van elektronica gebruik kunt maken.
2. Het waargenomen psychologische risico van de aankoop
Wanneer je tot de aankoop van een nieuwe mobiele telefoon overgaat, is het meestal zo dat je eerst een beetje rondkijkt naar wat er allemaal te koop is voordat je tot de daadwerkelijke koop overgaat. Voor welke mobiele telefoon je kiest, hangt af van de voor- en nadelen per merk en het zelfbeeld. Als je iemand bent die er graag bij wilt horen, zal je eerder voor een iPhone kiezen dan wanneer dat je helemaal niks interesseert. Dit heeft natuurlijk ook met sociale afkeuring te maken.
Positioneringsstatement vaststellen
Wat is het product/ aanbod van Amac in feite? Voor wie is het bedoeld en wat biedt het?
Wij vinden de volgende vijf woorden het meeste passen bij Amac:
1. Garantie
Omdat Amac de enige Apple Premium Reseller in Nederland is die drie jaar garantie geeft bij de aankoop van een product. Dit geldt zowel voor de winkels als de webshop.
2. Servicegericht
Amac repareert ook de Apple producten wanneer dit nodig zou zijn. Wanneer je je iPhone in Leiden hebt gekocht maar hij gaat kapot op het moment dat je aan het winkelen bent in Utrecht, kun je hem ook bij de Amac winkel in Utrecht laten maken.
3. Authentiek
De Amac winkel en webshop zijn authentiek omdat ze de enige winkel zijn die Apple producten met drie jaar garantie verkoopt. Ook is de service van de medewerkers in de winkel heel hoog. Ze zijn anders dan normale Apple winkels omdat ze ook producten van andere merken kopen zoals Beats en Bose.
4. Uitstraling
De Amac winkels hebben een bepaalde uitstraling, namelijk die van Apple. Dit komt omdat ze bepaalde richtlijnen van Apple krijgen waar ze zich aan moeten houden. Alle muren in de Amac zijn bijvoorbeeld wit en dit zorgt voor een frisse en verzorgde uitstraling.
5. Kennis
In de winkels van Amac vind je alleen maar medewerkers die 'Apple Product Professionals' zijn. Zij zijn opgeleid om met de klant naar de verschillende overwegingen te kijken om uiteindelijk tot de beste keuze te komen.
Wij vinden alle vijf de woorden die we gekozen hebben even goed omdat ze allemaal bij Amac passen. Ons bedrijf verschilt aan de ene kant veel van andere vergelijkbare winkels en aan de andere kant weinig. Veel omdat je bij Amac veel service krijgt en bij een mediamarkt niet. Weinig omdat de Amac winkel veel op een Apple store lijkt kwa uitstraling en kennis.
Voor week twee hebben we de inplanopdracht 'Kostenbegroting 1' gemaakt. Zoals je in onze vorige blog kunt lezen, hebben wij de inplanopdrachten verdeeld per persoon. Daan maakt de opdracht van volgende week omdat deze over geld gaat en hij onze financieel directeur is.
We hebben deze week ook aan de middelenschouw gewerkt. Daan had flyers en brochures meegenomen. Daarvan hebben we foto's gemaakt. Deze staan al op een Pinterest bord maar hebben nog geen beschrijving. Daarom hebben we deze week nog geen link naar onze Pinterest borden toegevoegd.
Op vrijdag kwam Daan een halfuur te laat zonder dit te laten weten. In ons samenwerkingscontract staat dat diegene die te laat komt moet trakteren. Vandaar de taart op bovenstaande foto.
Dit was onze tweede blog die wij ook deze keer met plezier geschreven hebben. We zijn benieuwd naar de opdracht van volgende week. De uitkomsten hiervan kunt u lezen in de blog van week drie. Tot volgende week!
Zoals gezegd vinden wij meer positieve dan negatieve motivaties bij ons bedrijf passen. De enige negatieve motivatie die bij ons bedrijf past is de volgende:
‘Incomplete satisfaction': het incompleet zijn wordt ervaren als een aversieve situatie. Een consument is
bijvoorbeeld niet tevreden met een bepaald merk, en zoekt naar een merk dat
meer aan zijn wensen voldoet.
Dit geldt voor Amac wanneer je niet tevreden bent met je aankoop. Je kunt dan teruggaan naar de winkel omdat je garantie hebt. Amac probeert negatieve motivaties uit de weg te gaan door garantie te geven. Dit hoort bij de service die de winkel levert aan de klant.
Mate van betrokkenheid
Een hoge of lage betrokkenheid? Dit hangt af van hetgeen dat je gaat kopen. Bij de aankoop van een auto zal je meer betrokken zijn dan bij de aankoop van een flesje water. Dit komt door het verschil in prijs.
Amac verkoopt vooral dure producten zoals laptops, mobiele telefoons en computers. Omdat een klant veel geld uitgeeft wanneer hij/zij iets bij de Amac koopt is de betrokkenheid hoog.
De klant zal niet alleen meer betrokken zijn bij het product dat hij/zij koopt maar ook bij de winkel waar het product te koop is.
De risico`s waar een klant mee te maken heeft bij de aanschaf van een product kun je onderscheiden in twee categorieën:
1. Het waargenomen economische risico van de aankoop
= dit is bij producten van Amac van toepassing omdat deze veel geld kosten en dus geldverlies opleveren. Er zullen maar heel weinig 'performance' problemen voorkomen omdat producten van Apple tegenwoordig heel populair zijn. Met een Apple product hoor je erbij.
Er is geen sprake van gemaksverlies maar van gemakswinst omdat je met een Apple product makkelijk van elektronica gebruik kunt maken.
2. Het waargenomen psychologische risico van de aankoop
Wanneer je tot de aankoop van een nieuwe mobiele telefoon overgaat, is het meestal zo dat je eerst een beetje rondkijkt naar wat er allemaal te koop is voordat je tot de daadwerkelijke koop overgaat. Voor welke mobiele telefoon je kiest, hangt af van de voor- en nadelen per merk en het zelfbeeld. Als je iemand bent die er graag bij wilt horen, zal je eerder voor een iPhone kiezen dan wanneer dat je helemaal niks interesseert. Dit heeft natuurlijk ook met sociale afkeuring te maken.
Positioneringsstatement vaststellen
Wat is het product/ aanbod van Amac in feite? Voor wie is het bedoeld en wat biedt het?
Positionering |
Wij vinden de volgende vijf woorden het meeste passen bij Amac:
1. Garantie
Omdat Amac de enige Apple Premium Reseller in Nederland is die drie jaar garantie geeft bij de aankoop van een product. Dit geldt zowel voor de winkels als de webshop.
2. Servicegericht
Amac repareert ook de Apple producten wanneer dit nodig zou zijn. Wanneer je je iPhone in Leiden hebt gekocht maar hij gaat kapot op het moment dat je aan het winkelen bent in Utrecht, kun je hem ook bij de Amac winkel in Utrecht laten maken.
3. Authentiek
De Amac winkel en webshop zijn authentiek omdat ze de enige winkel zijn die Apple producten met drie jaar garantie verkoopt. Ook is de service van de medewerkers in de winkel heel hoog. Ze zijn anders dan normale Apple winkels omdat ze ook producten van andere merken kopen zoals Beats en Bose.
4. Uitstraling
De Amac winkels hebben een bepaalde uitstraling, namelijk die van Apple. Dit komt omdat ze bepaalde richtlijnen van Apple krijgen waar ze zich aan moeten houden. Alle muren in de Amac zijn bijvoorbeeld wit en dit zorgt voor een frisse en verzorgde uitstraling.
5. Kennis
In de winkels van Amac vind je alleen maar medewerkers die 'Apple Product Professionals' zijn. Zij zijn opgeleid om met de klant naar de verschillende overwegingen te kijken om uiteindelijk tot de beste keuze te komen.
Wij vinden alle vijf de woorden die we gekozen hebben even goed omdat ze allemaal bij Amac passen. Ons bedrijf verschilt aan de ene kant veel van andere vergelijkbare winkels en aan de andere kant weinig. Veel omdat je bij Amac veel service krijgt en bij een mediamarkt niet. Weinig omdat de Amac winkel veel op een Apple store lijkt kwa uitstraling en kennis.
Concurrentiescan |
Groepeerschema |
Voor week twee hebben we de inplanopdracht 'Kostenbegroting 1' gemaakt. Zoals je in onze vorige blog kunt lezen, hebben wij de inplanopdrachten verdeeld per persoon. Daan maakt de opdracht van volgende week omdat deze over geld gaat en hij onze financieel directeur is.
Planning |
Forming |
Op vrijdag kwam Daan een halfuur te laat zonder dit te laten weten. In ons samenwerkingscontract staat dat diegene die te laat komt moet trakteren. Vandaar de taart op bovenstaande foto.
Dit was onze tweede blog die wij ook deze keer met plezier geschreven hebben. We zijn benieuwd naar de opdracht van volgende week. De uitkomsten hiervan kunt u lezen in de blog van week drie. Tot volgende week!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten